lørdag 19. mars 2011

Matvrak: en, to, tre!

Som det matvraket jeg er, er det på sin plass med en litt matpludder. Når dagene blir altfor korte, og middagen aller helst skulle vært ferdig for en halvtime siden, er det greit å ha noen kjappe, gode, og ikke minst rimelige varianter som lar seg lage på en, to tre!


Sett ovnen på 200 grader, og stup inn i kjøleskapet etter det du måtte ha av grønnsaker liggende. Harde rotgrønnsaker kan også brukes, og kjøttet kan selvfølgelig fjernes om man vil ha vegetarmat. Pølsene pleier jeg faktisk å ha i fryseren, for de tiner nok til å skjæres så fort de treffer kjøkkenbenken.


Her er hva jeg hadde i kjøleskapet:




4-5  poteter
1/2  squash
1/2  (rød) løk
2     tomater
1/2  paprika
4     middels store champignon
2     middagspølser
3     fedd hvitløk
3 ts. Provencekrydder
Olje eller smør
Salt og pepper etter ønske.


Kutt grønnsakene i skiver på cirka en halv centimeter. Legg dem så lagvis i en smurt ildfast form. Dytt halve hvitløksfedd mellom radene i formen, og krydre etter ønske. For de som ikke liker provencekrydder, er det også godt å helle en kopp rett i koppen blomkål- og brokkolisuppe over. Selv pleier jeg også på bruke litt olje eller flytende melange over grønnsakene, om jeg ikke bruker suppen.


Hele herligheten tar ca. 30 minutter å lage, alt etter hvor kjapp man er med kniven. Jeg lover at det smaker!


Ps - Retten kan også gratineres med ost. Den drysses i tilfelle over i det en setter maten inn i ovnen.


3 kommentarer: